En tekst skal alltid være tilpasset leseren. Da må du tilpasse både hva du skriver og hvordan du formulerer deg. Det er viktigere at leseren liker teksten
enn at du gjør det.
Still deg selv noen spørsmål for å bli bevisst hvem du skriver til. Skriver du til en stor gruppe eller én person? Hvilke forkunnskaper har den eller de du skriver til? Er det første gang du eller DFØ skal ha kontakt med mottakeren?
Tips
- Tilpass teksten med ord og begreper som inkluderer de i målgruppen din som kan minst. Det betyr at du må forklare alle ord og begreper du tror leseren
ikke forstår eller kan. - Unngå interne begreper og forkortelser. Skal du bruke en forkortelse, må du skrive uttrykket helt ut første gang med forkortelsen i parantes.
- Det skal være tydelig hvem teksten gjelder.
- Skriv i en høflig og vennlig tone.
- Ikke skriv mer enn det leseren trenger å vite. Det leseren ikke savner, kan du nesten alltid kutte ut.
Ikke skriv: | Skriv: |
---|---|
FIN har bestemt at vi skal samarbeide med RR om UI og regelverksreguleringer. | Finansdepartementet (FIN) har gitt oss og Regelrådet (RR) i oppdrag å samarbeide om regelverksreguleringer og utredningsinstruksen (UI). |
Nyhet fra DFØ | Hyggelig nyhet for alle som jobber i DFØ |
Regelverksendring trådte i kraft 22. april, alle må besørge nødvendige endringer selv. | Informasjon til alle våre kunder. Regelverket for område ABC ble oppdatert den 22. april 2019. Husk å gjøre nødvendige endringer hvis du bruker systemet QRS. |
Vi har gjennomgått en omorganisering og hatt mange diskusjoner før vi bestemte oss for å lansere portalen Bli best. | Nå lanserer vi portalen Bli best. |
Kontrollspørsmål
- Skriver du til noen som kan lite om et tema du kan mye om? Da bør du få en som kan omtrent det samme som målgruppen til å lese gjennom teksten din.
- Står alt som trengs for at leseren skal forstå det du har skrevet? Mangler det vesentlig informasjon eller forklaringer for at flere enn deg skal forstå det som står der?
- Er det unødvendig vanskelige ord eller ukjente begreper i teksten?
- Er det noe du kan kutte ut?
- Kan du myke opp tonen litt? Det lønner seg å være vennlig og høflig. Unngå et byråkratisk og tungt språk. Du framstår ikke som uprofesjonell hvis du skriver høflig og lett forståelig.
Skriver du med en vennlig tone, er folk mer mottakelige for det du skriver.
Og ingen liker å føle seg dum. Derfor bør alle som skal lese teksten, kunne forstå alt som står der.
Start skrivearbeidet med å spørre deg selv: Hva er målet med teksten jeg skal skrive nå?
Struktur er et av det viktigste virkemidlene du har for å gjøre en tekst lett å lese.
Tydelige tekster er enkle å forstå. Innholdet kan være tungt og komplekst, men framstillingen skal være klar og tydelig. Derfor kan alle skrive tydelige og enkle tekster – uansett fagområde.
Alle bør lese korrektur for å luke ut åpenbare tastefeil, stavefeil eller redigeringsfeil. Uansett hvor flink du er til å skrive, blir du blind for din
egen tekst.